ممکن است به نظر برسد که اکثر لپتاپهای جدید صفحهنمایشهای OLED را اضافه میکنند که علاوه بر نرخ تازهسازی و وضوح بالاتر، بهبودهای بصری را ارائه میکنند. یک گزارش جدید می گوید که نمایشگرهای دسکتاپ OLED پیش بینی می شود که همین روند را دنبال کنند. شرکت تحلیلگر آسیایی TrendForce (از طریق TechPowerUp) گزارش میدهد […]
ممکن است به نظر برسد که اکثر لپتاپهای جدید صفحهنمایشهای OLED را اضافه میکنند که علاوه بر نرخ تازهسازی و وضوح بالاتر، بهبودهای بصری را ارائه میکنند. یک گزارش جدید می گوید که نمایشگرهای دسکتاپ OLED پیش بینی می شود که همین روند را دنبال کنند.
شرکت تحلیلگر آسیایی TrendForce (از طریق TechPowerUp) گزارش میدهد که انتظار میرود بازار نمایشگرهای OLED در سال ۲۰۲۴ ۱۸۱ درصد افزایش یابد و به ۱.۴۴ میلیون صفحه نمایش برسد و انتظار میرود رشد قوی در سالهای آینده ادامه یابد.
مسلما، این هنوز یک افت نسبی در سطل در بازار نمایشگر است. IDC (متعلق به شرکت مادر PCWorld، IDG) در ماه مارس اعلام کرد که انتظار دارد کل فروش مانیتورهای رایانه شخصی در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۲۵ میلیون دستگاه برسد. اگرچه مانیتورهای بازی در حال افزایش هستند، از ۱۶ درصد کل فروش در سال ۲۰۲۳ به میزان مورد انتظار. ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۴.
چرا صفحه نمایش OLED بخریم؟ مانیتورهای معمولی شامل یک نور پسزمینه LED (یا نور پسزمینههای کوچک microLED برای نمایشگرهای microLED) هستند. هر LED تعداد مشخصی پیکسل را روشن می کند. چالش ارائه نور یکنواخت است: اگر قرار است یک پیکسل تیره (سیاه) باشد، اما پیکسل مجاور آن روشن باشد، نمایشگرهای LED با نمایش نور جداگانه هر پیکسل مشکل دارند. به خصوص اگر صفحه نمایش صحنه ای از یک شب پرستاره را نشان می دهد، به عنوان مثال، می تواند قابل توجه باشد.
نمایشگرهای OLED نور را بر اساس هر پیکسل تنظیم میکنند که باعث میشود این صحنه بسیار بهتر به نظر برسد. پیکسلهای مجزا را میتوان «خاموش» کرد، که باعث میشود صحنههای تاریک سیاه جوهری به نظر برسند و نسبت کنتراست را به سطوح بسیار بالایی برساند.
همه اینها می تواند هم برای خلاقانی که روی تولید تصویر یا فیلم کار می کنند و هم برای گیمرهایی که برای بهترین ظاهر بصری ممکن تلاش می کنند جذاب باشد. در چند سال گذشته، سازندگان لپتاپ شروع به افزایش نرخ بهروزرسانی OLED به سمت شمال از ۱۰۰ مگاهرتز کردهاند و نرخهای تازهسازی را که گیمرها ترجیح میدهند ایجاد میکنند. این پیشرفت ها به آرامی به نمایشگرهای دسکتاپ نیز منتقل می شوند.
طبق گفته TrendForce، انتظار میرود که سامسونگ با داشتن ۳۱ درصد از بازار، همچنان تامینکننده اصلی مانیتورهای OLED باشد. این شرکت پیش بینی کرده است که ال جی (۱۹ درصد)، ایسوس (۱۴ درصد) و دل (۱۴ درصد) دنبال خواهند شد. انتظار میرود که ایسوس سرمایهگذاری زیادی در تولید صفحهنمایشهای OLED رده بالا داشته باشد، در حالی که MSI با ۱۱ درصد از بازار، باید شرکتی باشد که در واقع سهم بازار خود را با بالاترین میزان افزایش میدهد.
منبع:pcworld