جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ /
650
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
175 بازدید
۰

بازنگری در نقش اینترنت در سلامت روان: مطالعه اخیر ادراکات رایج را به چالش می کشد

به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Clinical Psychological Science منتشر شده است، محققان تأثیر رشد فناوری اینترنت را بر بهزیستی روان‌شناختی و سلامت روان کلی مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که تأثیر رشد پربار فناوری های مبتنی بر اینترنت بر سلامت روان در سراسر جهان ناسازگار […]



به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Clinical Psychological Science منتشر شده است، محققان تأثیر رشد فناوری اینترنت را بر بهزیستی روان‌شناختی و سلامت روان کلی مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که تأثیر رشد پربار فناوری های مبتنی بر اینترنت بر سلامت روان در سراسر جهان ناسازگار و جزئی بوده است.

رشد سریع فناوری‌های اینترنتی در دو دهه گذشته نگرانی‌هایی را در مورد تأثیر آن بر سلامت روانی و سلامت روان ایجاد کرده است. همچنین نگرانی‌هایی در مورد محبوبیت گسترده فناوری‌های مبتنی بر اینترنت مانند رسانه‌های اجتماعی، گوشی‌های هوشمند و بازی‌های آنلاین در میان نوجوانان و اثرات مضر آن‌ها بر سلامت روان آنها وجود دارد. پاسخ اولیه برخی از دولت ها به چنین نگرانی هایی، تنظیم دسترسی گروه های سنی خاص به این فناوری ها بود.

با این حال، مطالعات بعدی شامل روش‌شناسی‌هایی مانند متاآنالیز و مشاهدات طولی، دیدگاه‌های اولیه مبنی بر مضر بودن فناوری‌های اینترنتی گسترده برای رفاه روانی کاربران را به چالش کشیده است. مطالعات اولیه همچنین فاقد روش‌هایی برای اندازه‌گیری دقیق تعامل فناوری اینترنت و همچنین نمونه‌گیری قوی بود.

علاوه بر این، از آنجایی که هیچ آزمایش جامع دیگری برای تعیین ارتباط بین افزایش استفاده از اینترنت و سلامت روان انجام نشده است، هنوز مشخص نیست که آیا افزایش پذیرش فناوری‌های مبتنی بر اینترنت تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت روان داشته است یا خیر.

در تحقیق حاضر، دو مطالعه برای درک تغییرات در سلامت روان و رفاه جهانی به دلیل پذیرش گسترده فناوری‌های مبتنی بر اینترنت انجام شد. مطالعه اول سه جنبه از بهزیستی روانشناختی را مورد بررسی قرار داد و آنها را با داده‌های ۱۶ ساله از ۱۶۸ کشور در مورد سرانه اشتراک‌های پهنای باند تلفن همراه و کاربران اینترنت مقایسه کرد. علاوه بر این، آنها داده های ۱۹ ساله از ۲۰۲ کشور را در مورد سه پیامد عمده سلامت روان، یعنی آسیب به خود، اختلالات افسردگی و اختلالات اضطرابی ارزیابی کردند.

هدف اصلی آنها این بود که بفهمند چگونه گسترش فناوری های فعال شده توسط اینترنت در دو سال گذشته سلامت روان و رفاه را در سطح جهانی تغییر داده است، آیا سرانه اشتراک های پهن باند تلفن همراه و کاربران اینترنت در یک کشور می توانند پیش بینی کنند. سلامت روان و رفاه کشور، و اینکه آیا ارتباط بین سلامت روان و استفاده از فناوری مبتنی بر اینترنت در جنس و سن متفاوت است، با نشانه هایی از جمعیت های آسیب پذیر.

شاخص‌های بهزیستی روان‌شناختی مورد استفاده برای مطالعه اول تجربیات منفی، تجربیات مثبت و رضایت از زندگی بودند. داده های سلامت روان از بیش از دو میلیون فرد بین ۱۵ تا ۸۹ سال، که بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۲ از ۱۶۸ کشور جمع آوری شده است، با تعداد کاربران پهن باند تلفن همراه و اینترنت در این کشورها مقایسه شد تا ارتباط بین استفاده از اینترنت و سلامت روانی مشخص شود. طی دو دهه گذشته

در مطالعه دوم، محققان از داده‌های متاآنالیز ۲۰۲ کشور در مورد پیامدهای سلامت روان، مانند میزان اختلالات افسردگی، آسیب به خود و اختلالات اضطرابی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ استفاده کردند تا تأثیر پذیرش گسترده اینترنت را درک کنند. فناوری های مبتنی بر سلامت روان این داده ها از مطالعه بار جهانی بیماری که توسط موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در سال ۲۰۱۹ انجام شد، به دست آمد که اطلاعات حاصل از بررسی ها، ثبت بیماری ها، ثبت احوال و اجماع همه کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی را ادغام می کند.

نتایج مطالعه اول گزارش داد که در ۱۶ سال، سه شاخص بهزیستی روانشناختی هیچ تغییری در ارتباط با استفاده پربار از فناوری های مبتنی بر اینترنت در هیچ یک از ۱۶۸ کشور نشان ندادند. علاوه بر این، افزایش تجارب مثبت و منفی نزدیک به ناچیز و به اندازه‌ای کم بود که معنی‌دار تلقی نشد.

هنگامی که تغییرات در ارتباط بین افزایش استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و شاخص‌های رفاه روانی در سراسر کشورها مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد که هیچ ارتباط ثابتی بین تغییرات رفاه و پذیرش فناوری مبتنی بر اینترنت مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این، انجمن‌ها نیز تفاوت‌هایی را در بین گروه‌های جمعیتی نشان ندادند، و افراد جوان یا زنان جوان‌تر، به‌طور خاص، آسیب‌پذیر نبودند.

با این حال، یافته‌های مطالعه دوم، نتایج متفاوتی را نشان داد. در مقایسه با فرضیه صفر نقطه، میانگین میزان آسیب رساندن به خود و اختلالات افسردگی کاهش می یابد، در حالی که میزان متوسط اختلالات اضطرابی افزایش می یابد. با این حال، پس از تنظیم نویز در متاآنالیزها، ارتباط بین تغییرات در نتایج سلامت روان و پذیرش فناوری‌های مبتنی بر اینترنت ناچیز بود.

به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که در طول دو دهه گذشته، توسعه و استفاده پربار از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت تأثیر قابل‌توجهی بر شاخص‌های بهزیستی روان‌شناختی یا پیامدهای سلامت روان نداشته است. محققان بر این باورند که برای درک تأثیرات مضر بالقوه فناوری‌های مبتنی بر اینترنت بر سلامت روان، به تحلیل‌های شفاف‌تری نیاز است.

7 ماه پيش [ 1463 بازدید ]
4 ماه پيش [ 891 بازدید ]
10 ماه پيش [ 841 بازدید ]
9 ماه پيش [ 824 بازدید ]
7 ماه پيش [ 804 بازدید ]
8 ماه پيش [ 649 بازدید ]
9 ماه پيش [ 634 بازدید ]
9 ماه پيش [ 611 بازدید ]
5 ماه پيش [ 552 بازدید ]
7 ماه پيش [ 520 بازدید ]
10 ماه پيش [ 494 بازدید ]
11 ماه پيش [ 463 بازدید ]
10 ماه پيش [ 420 بازدید ]
9 ماه پيش [ 414 بازدید ]
7 ماه پيش [ 402 بازدید ]
7 ماه پيش [ 386 بازدید ]
9 ماه پيش [ 371 بازدید ]
10 ماه پيش [ 365 بازدید ]
6 ماه پيش [ 360 بازدید ]
11 ماه پيش [ 274 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 10 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 13 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 9 بازدید ]
mintechnologynad 15 روز پيش [ 15 بازدید ]
mintechnologynad 15 روز پيش [ 13 بازدید ]
mintechnologynad 15 روز پيش [ 9 بازدید ]
mintechnologynad 19 روز پيش [ 13 بازدید ]
mintechnologynad 19 روز پيش [ 12 بازدید ]
mintechnologynad 19 روز پيش [ 10 بازدید ]
mintechnologynad 19 روز پيش [ 17 بازدید ]
mintechnologynad 22 روز پيش [ 13 بازدید ]
mintechnologynad 23 روز پيش [ 16 بازدید ]
mintechnologynad 23 روز پيش [ 20 بازدید ]
mintechnologynad 23 روز پيش [ 12 بازدید ]
mintechnologynad 26 روز پيش [ 12 بازدید ]
mintechnologynad 26 روز پيش [ 15 بازدید ]
mintechnologynad 26 روز پيش [ 15 بازدید ]
mintechnologynad 26 روز پيش [ 14 بازدید ]
mintechnologynad 26 روز پيش [ 15 بازدید ]
mintechnologynad 29 روز پيش [ 16 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 124 بازدید ]
mintechnologynad 23 روز پيش [ 20 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 199 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 116 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 208 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 136 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 161 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 176 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 107 بازدید ]
mintechnologynad 11 ماه پيش [ 130 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 119 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 32 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 26 بازدید ]
mintechnologynad 11 ماه پيش [ 274 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 124 بازدید ]
mintechnologynad 2 ماه پيش [ 41 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 94 بازدید ]
mintechnologynad 11 ماه پيش [ 111 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 181 بازدید ]
mintechnologynad 10 ماه پيش [ 113 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید