شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
713
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹
155 بازدید
۰

تحریک الکتریکی دو بار در روز باعث بهبود حافظه در بیماران آلزایمر می شود

به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی نتایج یک کارآزمایی بالینی کوچک که به صورت آنلاین در مجله عمومی روانپزشکی منتشر شده است، نشان می دهد که تحریک الکتریکی غیرتهاجمی دو بار در روز مغز ممکن است فرآیندهای ذهنی (عملکرد شناختی) را در افراد مبتلا به آلزایمر تقویت کند. این فناوری که به عنوان […]



به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی نتایج یک کارآزمایی بالینی کوچک که به صورت آنلاین در مجله عمومی روانپزشکی منتشر شده است، نشان می دهد که تحریک الکتریکی غیرتهاجمی دو بار در روز مغز ممکن است فرآیندهای ذهنی (عملکرد شناختی) را در افراد مبتلا به آلزایمر تقویت کند.

این فناوری که به عنوان تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال یا به اختصار tDCS شناخته می‌شود، ممکن است به تقویت انعطاف‌پذیری مغز کمک کند و «سیم‌کشی مجدد» را از طریق تشکیل شبکه‌های عصبی جدید امکان‌پذیر کند.

tDCS به شکل دستگاهی با دو الکترود است که روی نواحی خاصی از سر فرد قرار می‌گیرد و جریان الکتریکی با شدت پایین ثابتی را ارائه می‌کند. شروع به استفاده از آن در بسیاری از زمینه های پزشکی، از جمله برای درمان افسردگی شده است.

محققان می‌خواستند دریابند که آیا tDCS ممکن است عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود بخشد یا خیر، و اگر چنین است، آیا این ممکن است با بازیابی سطحی از انعطاف‌پذیری قشر مغز – ظرفیت مغز برای تشکیل شبکه‌های عصبی جدید مرتبط باشد یا خیر.

حدود ۱۴۰ بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط از چهار بیمارستان مختلف به طور تصادفی برای دریافت ۲ جلسه روزانه فعال (جریان ۱-۲ میلی آمپر با شدت کم ثابت) یا tDCS ساختگی، به مدت ۵ روز در هفته و حداکثر ۶ دوره قرار گرفتند. هفته ها

این جریان‌ها به قشر پیش‌پیشانی، ناحیه‌ای از مغز که در فعالیت‌های درجه بالاتری از جمله برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، حافظه فعال، تعدیل رفتارهای اجتماعی و کنترل برخی جنبه‌های گفتار و زبان درگیر است، اعمال شد.

شرکت کنندگان همه بالای ۶۵ سال سن داشتند، بیش از ۶ ماه بیماری خود را داشتند و در آزمون وضعیت ذهنی کوچک (MMSE) نمره زیر ۲۶ را کسب کرده بودند. نمره ۲۴ به عنوان غیرطبیعی و نشان دهنده اختلال شناختی در نظر گرفته می شود. هر دو گروه از نظر سن، جنس و میزان تحصیلات قابل مقایسه بودند.

آزمون MMSE و مقیاس شناختی ارزیابی بیماری آلزایمر (ADAS-Cog) که بر زبان و حافظه تمرکز دارد، برای ارزیابی عملکرد شناختی در شروع کارآزمایی، پس از ۲ هفته و دوباره پس از ۶ هفته استفاده شد.

خوانش سیگنال های الکتریکی از طریق مسیرهای حرکتی سیستم عصبی، که به عنوان پتانسیل برانگیخته موتور یا MEP شناخته می شود، برای نشان دادن تغییرات در انعطاف پذیری عصبی استفاده شد.

در مجموع، ۱۳۳ بیمار مداخله ۲ هفته ای و ۱۲۴ بیمار مداخله ۶ هفته ای را تکمیل کردند. دلایل کناره گیری متفاوت بود، اما هیچ کس به دلیل ناراحتی خود را کنار نکشید.

نتایج نشان داد که پس از ۲ هفته هیچ تغییری در هیچ‌کدام از گروه‌ها مشاهده نشد، اما در مقایسه با سطح پایه، ۳۰ جلسه روزانه ۲۰ دقیقه‌ای tDCS به طور قابل‌توجهی عملکرد شناختی افراد گروه tCDS، به ویژه یادآوری کلمات، یادآوری دستورالعمل‌های آزمون را بهبود بخشید. و تشخیص کلمه چنین بهبودی در گروه شم مشاهده نشد.

نتایج همچنین نشان داد که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، انعطاف پذیری قشر مغز مختل است، اما پس از ۶ هفته از tDCS بهبود یافت.

به گفته محققان، همزمان با کاهش MEP، یادآوری کلمه و تشخیص کلمه در میان افراد گروه tDCS بهتر شد، اما در میان گروه ساختگی نه، که نشان می‌دهد که بهبود شکل پذیری قشر مغز ممکن است منعکس کننده درجه بهبود شناختی باشد.

اما هنوز مشخص نیست که tDCS چگونه می‌تواند اثرات خود را اعمال کند، آنها با استناد به تحقیقات قبلی اضافه می‌کنند که نشان می‌دهد این فناوری ممکن است فعالیت یونی، انتشار انتقال‌دهنده عصبی و فعالیت الکتریکی را در نواحی مختلف مغز تغییر دهد.

محققان محدودیت‌های مختلفی را برای یافته‌های خود تأیید می‌کنند، از جمله اندازه کوچک مطالعه، فقدان اسکن MRI یا الکتروانسفالوگرافی برای ترسیم تغییرات در ساختار مغز، و عدم وجود مایع مغزی نخاعی و نمونه‌های خون برای نظارت بر تغییرات انتقال دهنده‌های عصبی.

اما آنها با این وجود نتیجه گرفتند: “نتایج این مطالعه قویاً نشان می دهد که درمان tDCS یک مداخله مهم و امیدوارکننده برای بهبود عملکرد شناختی در [بیماری آلزایمر] است. علاوه بر این، انعطاف پذیری نقش حیاتی در تغییرات شناختی ایفا می کند.”

4 ماه پيش [ 882 بازدید ]
7 ماه پيش [ 776 بازدید ]
2 ماه پيش [ 560 بازدید ]
7 ماه پيش [ 554 بازدید ]
4 ماه پيش [ 533 بازدید ]
7 ماه پيش [ 478 بازدید ]
5 ماه پيش [ 458 بازدید ]
2 ماه پيش [ 415 بازدید ]
6 ماه پيش [ 414 بازدید ]
5 ماه پيش [ 396 بازدید ]
8 ماه پيش [ 357 بازدید ]
7 ماه پيش [ 326 بازدید ]
4 ماه پيش [ 318 بازدید ]
7 ماه پيش [ 287 بازدید ]
5 ماه پيش [ 279 بازدید ]
6 ماه پيش [ 255 بازدید ]
7 ماه پيش [ 250 بازدید ]
8 ماه پيش [ 205 بازدید ]
6 ماه پيش [ 199 بازدید ]
3 ماه پيش [ 194 بازدید ]
mintechnologynad 2 روز پيش [ 5 بازدید ]
mintechnologynad 2 روز پيش [ 3 بازدید ]
mintechnologynad 4 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 4 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 24 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 24 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 11 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 6 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 14 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 13 روز پيش [ 1 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 88 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 75 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 138 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 73 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 63 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 75 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 19 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 65 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 83 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 79 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 72 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 74 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 72 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 18 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 75 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 86 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 179 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 103 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 79 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 86 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید