شنبه, ۶ مرداد ۱۴۰۳ /
716
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
103 بازدید
۰

قارچ به عنوان داروی آینده: پتانسیل درمانی قارچ

به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی قارچ ها به عنوان منابع طبیعی بالقوه ترکیبات فعال زیستی و متابولیت های ثانویه توجه قابل توجهی را در زمینه گیاه پزشکی به دست آورده اند. قارچ‌هایی که بدن‌های میوه‌دهی قابل مشاهده را تولید می‌کنند ماکرو قارچ نامیده می‌شوند. قارچ ها درشت قارچ های خوراکی هستند که […]



به گزارش تکنولوژین و به نقل از خبری-پزشکی قارچ ها به عنوان منابع طبیعی بالقوه ترکیبات فعال زیستی و متابولیت های ثانویه توجه قابل توجهی را در زمینه گیاه پزشکی به دست آورده اند. قارچ‌هایی که بدن‌های میوه‌دهی قابل مشاهده را تولید می‌کنند ماکرو قارچ نامیده می‌شوند. قارچ ها درشت قارچ های خوراکی هستند که عمدتاً در فصول بارانی و ذوب برف یافت می شوند.

قارچ ها توده های باردهی ماکروسکوپی را تشکیل می دهند که در نهایت هاگ تولید و پراکنده می شوند. هاگ قارچ حاوی تمام اجزای ضروری است که برای تولید یک قارچ جدید مورد نیاز است. قارچ ها می توانند در طبیعت به اشکال مختلف از جمله چرمی یا چوبی، گوشتی یا زیر گوشتی وجود داشته باشند.

قارچ ها منابع غنی فیبرهای غذایی، ویتامین ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب، اسیدهای آمینه ضروری، پلی ساکاریدهای پیچیده، اسیدهای چرب غیراشباع و آنتی اکسیدان ها هستند.

پلی ساکاریدها، آلکالوئیدها، پروتئین ها، چربی ها، مواد معدنی، کاروتنوئیدها، گلیکوزیدها، ترپنوئیدها، فولات ها، توکوفرول ها، فلاونوئیدها، فنول ها، روغن های فرار، اسید اسکوربیک، لکتین ها، آنزیم ها و اسیدهای آلی ترکیبات بیواکتیو اصلی موجود در قارچ هستند.

اعتقاد بر این است که قارچ ها و قارچ های دارویی حدود ۱۳۰ خاصیت درمانی دارند، از جمله عملکردهای ضد سرطانی، ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد دیابتی، ضد میکروبی، تعدیل کننده ایمنی، و عملکردهای محافظت از قلب و عروق و کبد.

قارچ به عنوان داروی آینده: پتانسیل درمانی قارچ

چندین ترکیب زیست فعال موجود در قارچ، از جمله لکتین ها، اسیدهای کربوکسیلیک فنولیک، کوآنزیم ها و تری ترپنوئیدها، دارای خواص تعدیل کننده ایمنی هستند، از جمله فعال سازی فاگوسیت ها، سلول های T سیتوتوکسیک و پاسخ های ایمنی با واسطه آنتی بادی (ایمنی هومورال). این ترکیبات نقش حیاتی در تحریک سیستم ایمنی در پاسخ به عفونت یا بیماری دارند.

قارچ ها حاوی بیش از ۳۰ ترکیب پلی فنلی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی برای از بین بردن رادیکال های آزاد عمل می کنند و از آسیب اکسیداتیو به ماکرومولکول های سلولی جلوگیری می کنند. تانن ها، اسیدهای فنولیک، پلی فنول های اکسید شده، اسیدهای هیدروکسی بنزوئیک، لیگنان ها، فلاونوئیدها، استیلبن ها و اسیدهای هیدروکسی سینامیک ترکیبات فنلی اصلی موجود در قارچ هستند.

این ترکیبات می توانند در برابر عوارض مختلف سلامتی از جمله بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی مرتبط با سن و سرطان ها محافظت کنند.

علاوه بر این، این ترکیبات دارای فعالیت های ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد آتروژنیک، ضد ترومبوتیک، ضد حساسیت و گشادکننده عروق هستند. برخی از ترکیبات فنلی که از قارچ به دست می آیند نیز می توانند تولید اکسید نیتریک را مهار کنند.

ترپن ها و ترپنوئیدها فراوان ترین ترکیبات آلی موجود در قارچ هستند. ترپنوئیدها می توانند از سمیت و التهاب کلیه ناشی از دارو جلوگیری کنند. مشتقات اصلی ترپن موجود در قارچ عبارتند از گانودرال، گانودرمیک، اسیدهای گانودریک، لوسیدون، گانودرمانوندیول و گانودرمانونتریول. این ترکیبات دارای فعالیت های ضد سرطانی، ضد میکروبی و تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

پلی ساکاریدها رایج ترین ترکیبات زیست فعال مشتق شده از قارچ با خواص درمانی متعدد از جمله عملکردهای ضد التهابی، ضد سرطانی و تعدیل کننده ایمنی هستند.

پلی ساکاریدهای قارچ این عملکردها را با فعال کردن سلول های ایمنی مختلف از جمله نوتروفیل ها، سلول های T سیتوتوکسیک، سلول های کشنده طبیعی، مونوسیت ها، ماکروفاژها و سلول های دندریتیک انجام می دهند.

در دستگاه گوارش (GI)، پلی ساکاریدهای قارچ توسط جمعیت میکروبی روده تجزیه می شوند. برخی از باکتری‌های روده از پلی‌ساکاریدها به‌عنوان منابع انرژی برای تولید متابولیت‌های ثانویه مختلف با خواص تقویت‌کننده سلامتی، از جمله اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، اسید والرات، استون و پروپیونات استفاده می‌کنند.

پلی ساکاریدهای قارچ به عنوان فیبرهای غذایی نیز می توانند فراوانی باکتری های مفید را افزایش داده و فراوانی باکتری های بیماری زا را کاهش دهند.

پروتئین ها و پپتیدها مواد مغذی زیست فعال حیاتی هستند که در قارچ ها یافت می شوند و نقش مهمی در جذب مواد مغذی، هضم و فعال سازی پاسخ ایمنی در برابر پاتوژن های مهاجم دارند.

ریبونوکلئازها، لکتین‌ها، پروتئین‌های غیرفعال‌کننده ریبوزوم، لاکازها و پروتئین‌های تعدیل‌کننده ایمنی قارچی، پروتئین‌ها و پپتیدهای اصلی مشتق شده از قارچ با پتانسیل دارویی هستند.

لکتین ها با کربوهیدرات های سطح سلولی پیوند می خورند و عملکردهای ضد میکروبی و تعدیل کننده ایمنی را تحریک می کنند. پروتئین‌های تعدیل‌کننده ایمنی قارچی می‌توانند مهاجرت و تهاجم سلول‌های تومور را سرکوب کنند، و بنابراین، به عنوان کمکی در درمان‌های سرطان استفاده می‌شوند. پروتئین های غیرفعال کننده ریبوزوم با مهار فعالیت رونوشت معکوس ویروس نقص ایمنی انسانی ۱ (HIV-1) فعالیت ضد ویروسی از خود نشان می دهند.

اسیدهای چرب چند غیر اشباع مشتق شده از قارچ می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند. بخش لیپیدی قارچ حاوی توکوفرول است که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. اسید لینولئیک مشتق شده از قارچ می تواند التهاب را با مهار تولید اکسید نیتریک و سایتوکین های پیش التهابی کاهش دهد.

اسید لینولئیک همچنین می تواند استیل کولین استراز و بوتیریل کولین استراز را مهار کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. پلی ساکاریدهای ضد سرطان مشتق شده از قارچ می توانند اندازه تومور را کاهش دهند و میزان بقای موش های حامل تومور را افزایش دهند. گلوکان های مشتق شده از قارچ دارای فعالیت های آنتی اکسیدانی، ضد کلسترول، ضد سرطان، محافظت کننده عصبی و تعدیل کننده سیستم ایمنی هستند.

انسان ها از زمان های قدیم قارچ های وحشی مصرف می کردند. چین اولین کشوری بود که قارچ کشت کرد و در حال حاضر بیشترین تولید کل این قارچ‌های ماکرو خوراکی را دارد. قارچ های خوراکی نیز تقریباً ۱۳۰۰۰ سال پیش در شیلی یافت شدند. استفاده درمانی از قارچ در جوامع مکزیکی، یونان باستان، چینی، رومی و مصری از زمان های بسیار دور مشهود بوده است.

بیش از ۴۰۰۰ سال قبل از قارچ ها به عنوان عوامل ضد میکروبی استفاده می شد. در هیروگلیف های مصری، قارچ ها به عنوان گیاهان جاودانگی (پسران خدایان) به تصویر کشیده شده اند. در ادبیات باستانی نیز استفاده از قارچ به عنوان عوامل ضدالتهابی برای التیام زخم ذکر شده است.

قارچ ها به عنوان یک ابر غذای قوی تقویت کننده سیستم ایمنی در نظر گرفته می شوند. ترکیبات زیست فعال تولید شده توسط قارچ عمدتاً با پتانسیل درمانی آنها مرتبط است.

Agaricus subgrufescens که در ایالات متحده پرورش می یابد، انواع ترکیبات فعال زیستی را تولید می کند و به عنوان غذای دارویی برای سرطان، دیابت، چربی خون، هپاتیت و تصلب شرایین استفاده می شود. این قارچ منبع غنی بسیاری از پلی ساکاریدها از جمله ریبوگلوکان ها، بتا گلوکان ها و گلوکومانان ها است.

قارچ Chaga تولید شده در شرایط آب و هوایی سرد عمدتاً در روسیه برای بازگرداندن نشاط و حفظ سلامت استفاده می شود. این قارچ حاوی طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها از جمله سوپراکسید دیسموتاز، ملانین و تری ترپن هایی مانند لوپئول، اینوتودیول و بوتولین است. علاوه بر این، حاوی پلی فنل، استرول و پلی ساکارید است.

Cordyceps sinensis یک قارچ دارویی است که معمولاً برای حفظ عملکرد ریه، کلیه و آدرنال استفاده می شود. Cordycepin یک ماده شیمیایی است که به طور خاص در این قارچ یافت می شود. علاوه بر این، حاوی بتا گلوکان و CO-1 است. به عنوان یک داروی ورزشی، قدرت بدنی و عملکرد را بهبود می بخشد.

Trametes versicolor یک قارچ شناخته شده است که معمولاً در آب و هوای معتدل تولید می شود. حاوی پلی ساکاریدها، پروتئین ها، اسیدهای آمینه و بسیاری از ترکیبات زیست فعال است. دو پلی ساکارید اصلی (PSP و PSK) جدا شده از این قارچ به عنوان درمان کمکی سرطان استفاده می شود. علاوه بر این، این قارچ دارای فعالیت تحریک کننده سیستم ایمنی است.

گانودرما لینگژی به دلیل خاصیت آرامش بخش اعصاب و کلیه به عنوان یک تونیک قوی “شن” در نظر گرفته می شود. گانودرما لوسیدوم نوع دیگری از قارچ است که معمولا برای درمان بی خوابی استفاده می شود.

Lentinula edodes یک قارچ شناخته شده است که حاوی طیف گسترده ای از پلی ساکاریدها با فواید درمانی از جمله بتا گلوکان، لنتینان، امیتانین و KS-2 است. یال شیر یکی دیگر از قارچ های شناخته شده با فعالیت های نوتروپیک و نوروتروفیک است. هریسنون ها و اریناسین ها دو ترکیب اصلی نوتروپیک موجود در این قارچ هستند که به عنوان تقویت کننده های شناختی استفاده می شوند.

طیف گسترده ای از قارچ های خوراکی نیز به عنوان محصولات طبیعی درمانی برای درمان بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) آزمایش شده اند. خواص ضد ویروسی، ضد التهابی، ضد ترومبوتیک و تعدیل کننده سیستم ایمنی، قارچ ها را به یک داروی طبیعی بالقوه برای درمان عفونت های میکروبی تبدیل می کند.

4 ماه پيش [ 882 بازدید ]
7 ماه پيش [ 776 بازدید ]
2 ماه پيش [ 560 بازدید ]
7 ماه پيش [ 554 بازدید ]
4 ماه پيش [ 533 بازدید ]
7 ماه پيش [ 477 بازدید ]
5 ماه پيش [ 458 بازدید ]
6 ماه پيش [ 414 بازدید ]
2 ماه پيش [ 413 بازدید ]
5 ماه پيش [ 396 بازدید ]
8 ماه پيش [ 357 بازدید ]
7 ماه پيش [ 326 بازدید ]
4 ماه پيش [ 318 بازدید ]
7 ماه پيش [ 287 بازدید ]
5 ماه پيش [ 279 بازدید ]
6 ماه پيش [ 255 بازدید ]
7 ماه پيش [ 250 بازدید ]
8 ماه پيش [ 205 بازدید ]
6 ماه پيش [ 199 بازدید ]
3 ماه پيش [ 194 بازدید ]
mintechnologynad 2 روز پيش [ 5 بازدید ]
mintechnologynad 2 روز پيش [ 3 بازدید ]
mintechnologynad 4 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 4 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 6 روز پيش [ 24 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 24 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 11 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 6 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 8 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 14 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 7 بازدید ]
mintechnologynad 10 روز پيش [ 8 بازدید ]
mintechnologynad 13 روز پيش [ 1 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 79 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 178 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 86 بازدید ]
mintechnologynad 7 ماه پيش [ 88 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 21 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 101 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 19 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 152 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 88 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 64 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 74 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 114 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 22 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 75 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 77 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 74 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 154 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 79 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 19 بازدید ]
mintechnologynad 8 ماه پيش [ 78 بازدید ]

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید